سشوار کشیدن یا خشک کردن مو به صورت طبیعی؛ کدام‌یک برای سلامت مو بهتر است؟

شست‌وشوی مو با آب گرم و شامپو باعث باز شدن کوتیکول‌ها (لایه بیرونی مو) می‌شود و موها را بیشتر در معرض اصطکاک قرار می‌دهد

عکس تزیینی‌ــ زنی در حال خشک کردن موهایش با سشوار است‌ــ Canva

در سال‌های اخیر، خشک‌ کردن مو به صورت طبیعی به یکی از روش‌های محبوب افرادی تبدیل شده است که به سلامت موهایشان اهمیت می‌دهند و اکنون این باور غالب است که رها کردن مو برای خشک شدن، بدون استفاده از سشوار می‌تواند باعث تقویت و سالم‌تر شدن تار موها شود. اما شاید تعجب کنید اگر بدانید که خشک کردن طبیعی مو، بسته به نحوه انجام دادن آن، گاه ممکن است بیشتر از باد سشوار به مو آسیب بزند.

دژان گارز هنرمند آرایشگر، در گفت‌وگو با نشریه ووگ، توضیح می‌دهد که موی خیس بیشتر از هر زمان دیگری مستعد آسیب است.

به گفته او، شست‌وشوی مو با آب گرم و شامپو باعث باز شدن کوتیکول‌ها (لایه بیرونی مو) می‌شود و به این ترتیب موها بیشتر در معرض اصطکاک قرار می‌گیرند و این اصطکاک‌ها مانند تماس مو با لباس یا بالش می‌تواند به تخریب مو و موخوره منجر شود. بنابراین هرچه مو مدت بیشتری خیس بماند، احتمال آسیب‌پذیری آن نیز بیشتر خواهد بود.

گارز توضیح می‌دهد که این موضوع برای موهای رنگ‌شده، بی‌رنگ‌شده (bleached) یا آن‌هایی که تحت درمان شیمیایی مانند کراتین قرار گرفته‌اند، اهمیت بیشتری دارد. زیرا کوتیکول این موها از قبل آسیب دیده است و خشک کردن سریع آن‌ها با باد سشوار می‌تواند از آسیب‌ بیشتر جلوگیری کند.

آیا همیشه باید از سشوار استفاده کنیم؟

اگرچه استفاده از سشوار می‌تواند برای بسیاری از انواع مو مفیدتر باشد، همه موها در مقابل این ابزار واکنش یکسانی ندارند. اگر مویتان طبیعی و بدون رنگ است و از وسایل حرارتی مانند اتوی مو و فردهنده استفاده نمی‌کنید، به حال خود گذاشتن موها در طول روز برای خشک شدن طبیعی به آن‌ها آسیبی نخواهد زد.

گارز اشاره می‌کند که موهای فر هم بهتر است طبیعی خشک شوند. او توضیح می‌دهد که حتی اگر از سشوار با سری مخصوص پخش‌کننده حرارت (diffuser) و دمای ملایم استفاده کنید، جریان هوا ممکن است ساختار فر موها را به‌خوبی شکل ندهد و در نهایت باعث وز شدن و موخوره شود.

خشک کردن موها با روش‌های ملایم‌تر

صرف نظر از اینکه چگونه موهایتان را خشک می‌کنید، گارز توصیه می‌کند که از حوله‌های ریزبافت و نرم (microfiber) برای خشک‌کردن مو استفاده کنید. این نوع حوله‌ها آب را به‌سرعت جذب و فرایند خشک‌ شدن مو را کوتاه‌تر و ملایم‌تر می‌کنند. به گفته او، حوله‌ای که دور سر می‌پیچید تا موها را خشک کند، تنها چند دقیقه باید روی سر بماند و قرار گرفتن طولانی مدت آن روی مو می‌تواند باعث آسیب شود.

نکات مهم برای استفاده صحیح و ملایم از سشوار

گارز برای استفاده از سشوار نیز چند توصیه دارد تا این فرایند به شکل ملایم‌تری انجام شود. اولین قدم استفاده از محصولات محافظ حرارت روی مو قبل از سشوار کشیدن است. او همچنین توصیه می‌کند که مو را با دمای متوسط و نه بیش از حد گرم خشک کنید، زیرا دمای زیاد تفاوتی با خشک‌ کردن طبیعی ندارد و همچنان به مو آسیب می‌رساند.

بهتر است سشوار را طوری نگه دارید که هوا از سمت ریشه مو به سمت نوک آن جریان داشته باشد، حتی اگر لازم باشد، موها را وارونه خشک کنید. در غیر این صورت، موها گره می‌خورند و وز می‌شوند.

می‌توانید مو را به قسمت‌های کوچک تقسیم و هر بخش را از ریشه به سمت نوک، با استفاده از برس گرد، خشک کنید تا هم نرمی بیشتری به آن ببخشید و هم حجم آن‌ها را افزایش دهید. در پایان نیز از باد خنک سشوار استفاده کنید تا کوتیکول‌های مو بسته شوند و حالت و حجم موها در طول روز حفظ شود.

بیشتر از مُد و زیبایی